Betere content door Photoshop?

Betere content door photoshop

In mijn gehele portfolio is geen enkele foto terug te vinden, die niet in meer of mindere mate nabewerkt is. Ik lever dan ook nooit onbewerkte foto’s af, tenzij ik weet dat een professional met de beelden aan de slag gaat.
Wat veel mensen bovendien niet weten is dat het digitale negatief van je foto zoveel extra kleurinformatie bevat, die alleen maar zichtbaar kan worden als je de foto nabewerkt.

Bedrijfsfotografie van digitale billboards

Onlangs kreeg ik een leuke opdracht van een bedrijf bij mij in de buurt, Bereik. Dit bedrijf heeft bijna 100 digitale billboards op opvallende locaties in de randstad.
Aan mij de vraag om een paar nieuwe billboards te fotograferen.

Aandachtspunten bij bedrijfsfotografie op locatie

Bij opdrachten als deze ben je voor een deel afhankelijk van het weer en moet je rekening houden met het tijdstip van fotograferen in verband met de stand van de zon ten opzichte van het billboard.
Uiteraard moeten de foto’s wel binnen redelijke tijd aangeleverd worden en zeker in een grauwe maand als januari is het best een uitdaging om dan met knallende foto’s op de proppen te komen.

Bedrijfsfotografie + nabewerking = Krachtige Content

Toen het eindelijk een dagje droog was, kon ik op pad om een paar billboards te gaan fotograferen. Hoewel droog, was het een bewolkte dag en liet de zon zich niet zien. Het resultaat? Foto’s, die qua belichting en compositie prima zijn, maar wel erg saai en vlak verlicht.
Dit is het moment waarop de nabewerking je foto’s stukken krachtiger maakt en je met knallend beeldmateriaal je klanten overtuigt. En dat is waar het uiteindelijk om draait. Als bedrijf wil je je op alle mogelijke manieren onderscheiden, dus ook met je bedrijfsfotografie.

Zoals je ziet is er aan deze foto behoorlijk gesleuteld en is duidelijk dat de digitale negatieven een halffabrikaat zijn. Op het knopje drukken is het halve werk. Dan moet er al een bruikbaar beeld zijn.
De finishing touch gebeurt in de nabewerking. Goede bedrijfsfoto’s maken houdt niet op bij het maken van de foto zelf, maar is een combinatie van het maken van een technische goede foto en professionele nabewerking.

Bedrijfsfotografie zonder nabewerking

Soms vragen opdrachtgevers om onbewerkte beelden of geven aan dat nabewerken niet nodig is. Als ik weet dat een professional met de beelden aan de slag gaat (dit is soms het geval bij een reclamebureau), dan heb ik daar geen problemen mee.
Verder worden al mijn foto’s bewerkt. Niet alleen worden de foto’s vaak frisser en krachtiger, je kunt zo ook je eigen signatuur geven aan je fotografie.

Vragen om onbewerkte foto’s is als een lauwe maaltijd nuttigen in een sterrenrestaurant.
Je weet dat het eten fantastisch is, maar het smaakt toch allemaal een stuk minder als je gerechten niet op de juiste temperatuur geserveerd worden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *